dr hab. prof. UP Marek Pieniążek
Nota biograficzna
Od kilku lat dr hab. prof. UP Marek Pieniążek sprawuje artystyczną i merytoryczną opiekę nad literacką
i kulturotwórczą działalnością Klubu Literackiego w Miejskim Ośrodku Kultury w Olkuszu.
Marek Pieniążek: poeta, teatrolog i polonista, doktor habilitowany, profesor Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie w Katedrze Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego, w Pracowni Edukacji Regionalnej, a także w Pracowni Dramatu i Teatru. Kierownik Zespołu Badań nad Mediatyzacją Kultury i Sztuki. Jego zainteresowania naukowe koncentrują się wokół performatywnych aspektów dydaktyki i kultury współczesnej oraz literatury i teatru w przestrzeni zmediatyzowanej. Autor książek Akt twórczy jako mimesis. „Dziś są moje urodziny” – ostatni spektakl Tadeusza Kantora (2005), Szkolny teatr przemiany. Dramatyzacja działań twórczych w procesie wychowawczym (2009). Wydał kilka autorskich tomików poetyckich (m.in. Zasypiam w twoich oczach, 1994; Sen nas owiewa, 1995; Dajcie mi ciszę, 1998). Opracował wznowienia przedwojennych powieści Jana Waśniewskiego (Ognie w pirytach, 2008; Po dniówce, 2009). W 2013 r. ukazała się jego rozprawa Uczeń jako aktor kulturowy. Polonistyka szkolna w warunkach płynnej nowoczesności. W ostatnich latach zredagował kilka tomików pisarzy i poetów Olkusza: m.in. A. Piątek, Mój prywatny konfesjonał, 2012; E. Pogan, Mogę się śmiać, 2014; J. Majcherkiewicz, Dotyk anioła, 2015.
Monografie autorskie:
- Akt twórczy jako mimesis. „Dziś są moje urodziny” – ostatni spektakl Tadeusza Kantora, Universitas, Kraków 2005.
- Szkolny teatr przemiany. Dramatyzacja działań twórczych w procesie wychowawczym, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków 2009.
- Uczeń jako aktor kulturowy. Polonistyka szkolna w warunkach płynnej nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków 2013.
Książki zredagowane:
- Jan Waśniewski, Ognie w pirytach, [wznowienie powieści z 1935 roku], wstęp i oprac.: M. Pieniążek, J. Liszka; wydawca: GOK Bolesław, Bolesław-Katowice 2008.
- Jan Waśniewski, Po dniówce, [wznowienie opowiadań z 1938 roku], wstęp i oprac.: M. Pieniążek, Wydawca: GOK Bolesław, Bolesław 2009.
- Rzeka płynie przez mój dom. XXX-lecie Klubu Literackiego MOK w Olkuszu. 1982-2012, wybór, red. i wstęp: M. Pieniążek, Olkusz 2012.
- Anna Piątek, Mój prywatny konfesjonał, red. i przedmowa: M. Pieniążek, Olkusz 2012.
- Ewa Pogan, Mogę się śmiać, red. M. Pieniążek, M. Drapacz, przedm.: M. Pieniążek, Olkusz 2014.
- Uwierz (katalog wystawy poświęconej walce z rakiem), red. M. Pieniążek i Stowarzyszenie Zielone Światło, wstęp: M. Pieniążek, Olkusz 2014.
- Jacek Majcherkiewicz, Dotyk anioła, red. i wstęp: Marek Pieniążek, Olkusz 2015.
- Irena Włodarczyk, Rozmowy numerowane, red. i wstęp: Marek Pieniążek, Olkusz 2015.
- Kazimiera Janczy, Nim zatrzyma mnie czas, red. i wstęp: Marek Pieniążek, Klucze 2016.
Artykuły naukowe w tomach zbiorowych:
- Tadeusz Kantor – idealny widz własnego spektaklu, [w] Uwzględniając widza. Od Pirandella do Bergmana, pod red. W. Balucha i M. Sugiery, wyd. Księgarnia Akademicka, Kraków 2001.
- Granice dyskursu strukturalno-semiotycznego na przykładzie partytury Wielopole, Wielopole Tadeusza Kantora. [w] Interpretacje dramatu. Dyskurs, postać, gender, pod red. M. Sugiery, wyd. Księgarnia Akademicka 2002.
- Poetyckie zakorzenianie tożsamości, czyli o związkach olkuskich literatów z regionalizmem, w: Region i edukacja. Literatura – kultura – społeczeństwo, pod red. Z. Budrewicz i M. Kani, Wydawnictwo Naukowe DWN Kraków 2006.
- Podręcznik jako narzędzie do „czytania” ucznia, w: Podręczniki do kształcenia polonistycznego w zreformowanej szkole – koncepcje, funkcje, język, pod red. H. Synowiec, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2007.
- Recepcja ostatniego spektaklu Tadeusza Kantora „Dziś są moje urodziny” w Niemczech i Szwajcarii, w: Sztuka jest przestępstwem. Tadeusz Kantor a Niemcy i Szwajcaria, pod red. U. Schorlemmer, Cricoteka, Verlag für moderne Kunst Nürnberg, Kraków-Nürnberg 2007 (wersja polska i niemiecka).
- Baśniowy Cygan jako współczesny „homo sacer”? Cygańsko-polska antropologia ponowoczesnego marzenia, w: Romowie w Polsce i Europie. Historia, prawo, kultura, pod red. P. Borka, Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków 2007.
- Poetyka kulturowa dla szkoły. Dydaktyka polonistyczna wobec wyzwań antropologii literatury, w: Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis, Studia Historicolitteraria VIII, pod red. B. Farona, WN AP Kraków, Kraków 2008.
- Powieść „stąd” jako czytelnicze studium antropologiczno–cywilizacyjne. Podolkuskie ścieżki tekstów Jana Waśniewskiego, w: Zapisane w krajobrazie. Literacko-kulturowe obrazy regionów dawniej i dziś, pod red. Z. Budrewicz i M. Kani, Wydawnictwo PANDIT, Kraków-Bukowno 2008.
- Odys – Wyspiański – Grotowski – Kantor – uczeń? Historia i ciało w perspektywie antropologicznej dydaktyki dramatu, w: Dramat w historii, historia w dramacie, pod red. J. Waligóry, K. Latawiec i in., WN UP, Kraków 2009.
- Szkolna polonistyka odcięta od diagnoz wspólczesności: groźne konsekwencje modernistycznego wyprofilowania licealnej podstawy programowej, w: Nowa podstawa programowa: proces dydaktyczny – egzamin, red. E. Jaskółowa, M. Wójcik-Dudek, Katowice 2009, s. 140-150.
- Szkolny dialog modernizmu z postmodernizmem: z dramatu milczącej wrogości ku metodyce dramatycznego poznania, w: Dialog kultur w edukacji, pod red. B. Myrdzik, M. Karwatowskiej, W UMCS, Lublin 2009.
- Uczeń jako aktor kulturowy. Wstęp do antropologicznej metodyki literatury i języka polskiego, w: Kształcenie literacko-kulturowe w dobie kultury masowej polisensorycznej, pod. red. D. Karkut, T. Półchłopka, Rzeszów 2010.
- Antropologia literacka jako perspektywa dla dydaktyki polonistycznej, w: Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis, Studia ad Didacticam Litterarum Polonorum et Linguae Polonae Prtinentia II, pod red. M. Jędrychowskiej, D. Łazarskiej, E. Mikoś, Kraków 2010.
- Wiersz jako pomnik, ścieżka, punkt obserwacyjny i ślad: z poetycką mapą ruszamy w bliższy i dalszy świat, w: Podróże po Małopolsce : literatura, kultura, edukacja, pod. red. Z. Budrewicz i M. Kani, Kraków 2010.
- Ocenianie w świecie pozbawionym kryteriów. Ewaluacja polonistyczna wobec otwartych procesów ponowoczesności, w: Efekt motyla II. Humaniści wobec metaforyki teorii chaosu. Studia pod red. K. Bakuły i D. Heck, Kraków 2011.
- Lekcja polskiego w płynnej nowoczesności. Uczeń jako aktor kulturowy, w: Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis, Studia ad Didacticam Litterarum Polonorum et Linguae Polonae Prtinentia III, pod red. M. Jędrychowskiej, M. Szymańskiej, Kraków 2011.
- Uczyć pragnienia. Dydaktyka polonistyczna w dialogu z pożądaniem, w: Gender-Queer-Edukacja II. W stronę praktyki, pod red. B. Skowronka, Kraków 2011.
- Dzieło artystyczne jako przestrzeń dydaktyczna. W krainie scenariuszy kulturowych, w: Twórczość w szkole. Rzeczywiste i możliwe zagadnienia, pod red. B. Myrdzik, M. Karwatowskiej, Lublin 2011.
- Między nowoczesnością doktrynalną a idiomatyką po-ponowoczesności. Dylematy uniwersyteckiej dydaktyki literacko-teatralnej, w: Doświadczenie nowoczesności. Perspektywa polska – perspektywa europejska, red. E. Paczoska, J. Kulas, M. Gołubiewski, Warszawa 2011.
- Gdy język ojczysty staje się coraz bardziej obcy. Edukacja w poszukiwaniu polskiego paradygmatu humanistycznego, w: Europa Środkowa i Wschodnia jako przestrzeń spotkania. Na szlakach tradycji i kultury, red. K. Święcicki, Gniezno 2012.
- Szkolne ścieżki języka: z gramatycznych uwikłań ku performatyce życia, w: Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, red. B. Niesporek-Szamburska, Katowice 2012.
- Tragizm, wiedźmy i Elsynor. Co Szekspir mówi dzieciom we współczesnej szkole, w: Szekspir wśród znaków kultury polskiej, red. E. Łubieniewska, K. Latawiec, J. Waligóra, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków 2012, s. 405-422.
- Na pograniczu metropolii: język regionu w opowiadaniach Jana Waśniewskiego, w: Okolice metropolii: tożsamość – edukacja – kultura, red. Z. Budrewicz, M. Kania,
Kraków 2012. - Budowanie na wyspach? Szkolne archipelagi tożsamości, w: Historia – Pamięć – Tożsamość w edukacji humanistycznej, t. 2., Literatura i kultura, red. Z. Budrewicz, M. Sienko, Kraków 2013.
- Transmedialne ja – czyli podmiot performatywny w relacji z kulturą, w: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura V, red. A. Ogonowska, Kraków 2013.
- Budzić emocje, wytwarzać realność. Poezja jako performatyka wydarzenia, w: Emocje, ekspresja, poetyka – przegląd zagadnień, red. D. SAniewska, Kraków 2013.
- Wchodzę w obrazy, tworzę krajobrazy. Ponowoczesne horyzonty doświadczenia, w: Krajobrazy pamięci, pamięć krajobrazu, red. Z. Budrewicz, M. Sienko, Kraków 2014.
- Kantor – reaktywacje własnej realności. Ostatnie spektakle Teatru Cricot 2, w: Dziś Tadeusz Kantor! Metamorfozy śmierci, pamięci i obecności, red. M. Bryś, A. R. Burzyńska, K. Fazan, Kraków 2014.
- Kantor – reactivating one’s own reality : late productions by Cricot 2, w: Tadeusz Kantor Today: metamorphoses of death, memory and presence / Katarzyna Fazan, Anna Róża Burzyńska, Marta Bryś, (eds.), Frankfurt am Main: Peter Lang Edition, 2014, s. 225-240, seria: Polish Studies – Transdisciplinary Perspectives ; vol. 7.
- Edukacja performatywna jako skuteczny model nauczania, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura, 2014, z. 6, s. 106-120.
- Podmiot w transmedialnym dialogu z kulturą. Od fantazmatu do nowych form dramatu egzystencji, w: Dramat i doświadczenie, red. B. Popczyk-Szczęsna, M. Fizgał, Katowice 2014.
- Polskie Akropolis czy środkowoeuropejski meeting point? Kraków jako narastające nie-miejsce, w: Kraków : miejsce i tekst / red. nauk. Agnieszka Ogonowska, Magdalena Roszczynialska, Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, 2014.
- Polonocentryczny dyskurs edukacyjny: ramy, poetyka, transgresje, w: Polonistyka dziś – kształcenie dla jutra, Tom – I-III, red. K. Biedrzycki, W. Bobiński, A. Janus-Sitarz, R. Przybylska, Kraków 2014.
- Immunization of didactics of national languages in Slavic Europe, w: Innovation of implementation in education and pedagogical work – challenges and dilemmas, red. A. Sarvanowic, University of Belgrade, Belgrad 2014.
- Ciało, moc, pragnienie, pożądanie. Antyczny heros we współczesnym filmie i teatrze, w: Fundamenty czy fundamentalizmy. Antyk grecko-rzymski i Biblia w szkole, red. K. Biedrzycki, E. Jaskółowa, Warszawa 2015, s. 163-176.
- Szkolne laboratoria teatralne 2.0, w: Uczeń – nauczyciel – badacz w przestrzeni teatru, red. B. Gromadzka, J. Kaniewski, W. Wantuch, Poznań 2015, s. 45-58.
- Immunization of Didactics of National Languages in Central Europe, „International Journal of Language and Linguistics”, Vol. 2, No. 4, October 2015, New York.
Publikacje naukowe w czasopismach punktowanych:
- Zamiast następnego „zwrotu”: dramatyczna teoria literatury, „Teksty Drugie”, 2010 nr 1, s. 86-92.
- Dramat w historii, historia w dramacie: konferencja naukowa w Akademii Pedagogicznej: Kraków, 15-17 IV 2008 r., „Ruch Literacki” 2008, z. 6, s. 683-686.
- Beckett pod bezpiecznikiem modernistycznych doktryn, czyli doskonały model podmiotu nowoczesnego, „Teksty Drugie”, 2012 nr 1/2, s. 125-131.
- Stany graniczne literatur. Przypadek lektury szkolnej, w: Studia Slavica XVIII/2, red. J. Czaplińska, J. Racławska, Opole 2014, s. 27-38.
- Odtekstowić świat: poetyckie afordancje w projekcie Dom wzgórz, w: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura VII, r A. Ogonowska, Kraków 2015.
- Dydaktyki języka narodowego w słowiańskiej Europie. Projekt poetyki immunizacji, „Studia Slavica” XIX/2, 2015, ISSN 1803-5663, 7-17.
Publikacje naukowe w pozostałych czasopismach:
- Przekroczyć śmierć w teatrze, „Barbarzyńca” 2000, nr 6.
- Poszukiwanie autora trwa, „Didaskalia” 2000, nr 40.
- Przestrzeń życia, przestrzeń tragedii, przestrzeń wyobraźni. Róża Stefana Żeromskiego, „Barbarzyńca” 2002 nr 7-8.
- Sztuka to miłość powtórzona. Miłosne epifanie Tadeusza Kantora. „Dekada Literacka” nr 4, Kraków 2004.
- Teatralizacja w procesie wychowawczym, (Cz. I-III), „Nowa Polszczyzna” 2005, nr 3, s. 48-52; nr 4, s. 38-43; nr 5, s. 48-53
- Nowoczesne zadania szkolnego teatru, (cz. IV-V), „Nowa Polszczyzna” 2006, nr 1, s. 33-40; nr 2 s. 38-44.
- Problem tożsamości ucznia w ponowoczesnej polonistyce szkolnej, (cz. I- II), „Polonistyka”, 2007, nr 4, nr 5.
- Teatr między literaturą a szkolną tablicą, czyli od Ajschylosa do Mrożka z Ewą Łubieniewską, „Nowa Polszczyzna” 2006, nr 3, s. 57-60.
- Literatura, gramatyka i klasówka na ekranie? Media w służbie polonisty, „Polonistyka”, 2008, nr 10.
- Konferencyjne dyskusje o metodycznych problemach kształcenia odbioru tekstów literackich i innych tekstów kultury: podsumowanie, (współautorstwo: K. Lange)
w: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia 2010, Z. 1, s. 290-297. - Naukowa młodzież wobec nowoczesności i ponowoczesności: warszawska konferencja „Doświadczenie nowoczesności w literaturze i teatrze. Perspektywa polska – perspektywa europejska, czerwiec 2009, „Konspekt” 2011, nr 1 (38), s. 147-150.
- Ja realny pod niebem moich transcendencji. Poszerzanie „pokoików wyobraźni” Tadeusza Kantora, „Performer” 2011, nr 2, http://www.grotowski.net/performer/performer-2
- Hamlet, czyli wielka sceniczna heureza: o marcowej konferencji szekspirowskiej na Uniwersytecie Pedagogicznym i Innym Szekspirze z prof. Małgorzatą Sugierą, kierowniczką Katedry Dramatu Uniwersytetu Jagiellońskiego, rozmawia dr Marek Pieniążek, „Konspekt” 2011, nr 2 (39), s. 38-43.
- Uczeń jako aktor kulturowy, „Konspekt” 2013, nr 3 (48), s. 44-46.
- Język polski coraz bardziej obcy?, „Indeks” 2014, nr 5-6, (149-150), s. 13-16.
- Detekstualizacja poezji, czyli ku transmedialnej poetyce doświadczenia, Konspekt” 2014, nr 3 (52), s. 60-64.
- Tadeusz Kantor – poeta, „Konspekt” 2015, nr 2 (55), s. 13-16.
Publikacje w języku niemieckim i rosyjskim i angielskim:
- Recepcja ostatniego spektaklu Tadeusza Kantora „Dziś są moje urodziny” w Niemczech i Szwajcarii, w: Sztuka jest przestępstwem. Tadeusz Kantor a Niemcy i Szwajcaria, pod red. Uty Schorlemmer, Cricoteka, Verlag für moderne Kunst Nürnberg, Kraków-Nürnberg 2007 (tom w wersji niemieckojęzycznej)
- Posliednie spektakli Tadeusza Kantora, w: „Woprosy Teatra” 2008, nr 1-2, Moskwa (publikacja w jęz. rosyjskim)
- The Panorama Racławicka: a Battleground for Identity, (współautorstwo: Mila Szczecina, Victor Adorjan), „Performer” 2012 nr 5, http://www.grotowski.net/performer/performer-5/panorama-raclawicka-battleground-identity
- Immunization of didactics of national languages in Slavic Europe, w: Innovation of implementation in education and pedagogical work – challenges and dilemmas, red. A. Sarvanowic, University of Belgrade, Belgrad 2014.
- Immunization of Didactics of National Languages in Central Europe, „International Journal of Language & Linguistics”, Vol. 2, No. 4, October 2015, ISSN 2374-8850 (Print), 2374-8869 (Online). http://ijllnet.com/journals/Vol_2_No_4_October_2015/2.pdf
Wystąpienia na konferencjach naukowych:
- Referat: Elektroniczna Cricoteka, odczyt na sesji „Pamięć teatru”, Uniwersytet Gdański, Gdańsk 2000.
- Referat: Granice dyskursu strukturalno-semiotycznego na przykładzie partytury “Wielopole, Wielopole” Tadeusza Kantora, odczyt na konferencji „Metodologia badań dramatu w Polsce”, UJ Kraków 2000 r.
- Referat: Cricoteka – żywe muzeum Tadeusza Kantora, odczyt i udział w warsztatach Nowe formy prezentacji muzeów literackich, Muzeum Anny Achmatowej, Sankt Petersburg 3-8.12.2001 r.;
- Referat: Sceniczne „pokoje pamięci i wyobraźni” Tadeusza Kantora jako miejsca odzyskiwania tożsamości, wykład towarzyszący wystawie „Tadeusza Kantor. Interior imaginacji” w Galerii ZACHĘTA w Warszawie, 8 05.2005 r.
- Referat: Ostatnie spektakle Tadeusza Kantora (wykład wraz z prezentacją multimedialną), sesja: Dni Tadeusza Kantora w Centrum Meyerholda, Moskwa 14. 10. 2005 r.
- Referat: Dwa ostatnie spektakle Tadeusza Kantora (wykład wraz z prezentacją multimedialną) sesja: Klisze pamięci – Dni Tadeusza Kantora w Poznaniu, 5.11.2005 r., Uniwersytet A. Mickiewicza w Poznaniu;
- Referat: „Umarła klasa” i „Wielopole, Wielopole” Tadeusza Kantora, wykład podczas XIV Górnośląskiego Festiwalu Sztuki Kameralnej, Katowice 14-25. 11. 2005 r.;
- Referat: Recepcja ostatniego spektaklu Tadeusza Kantora „Dziś są moje urodziny” w Niemczech i Szwajcarii, odczyt i prezentacja multimedialna podczas polsko-niemieckiego sympozjum: TADEUSZ KANTOR A NIEMCY I SZWAJCARIA, Kraków, Muzeum Historyczne Miasta Krakowa, 10.12.2005 r.
- Referat: Powieść „stąd” jako czytelnicze studium antropologiczno–cywilizacyjne. Podolkuskie ścieżki tekstów Jana Waśniewskiego, Bukowno, VI, 2007 r., konferencja: Zapisane w krajobrazie. Lekturowe obrazy regionów dawniej i dziś. II Bukowieńskie Spotkania Naukowe.
- Referat: Poetyka kulturowa dla szkoły. Dydaktyka polonistyczna wobec wyzwań antropologii literatury, Konferencja naukowa: Literatura i antropologia, Maniowy, czerwiec 2007, (org. IFP AP Kraków.)
- Referat w ramach III Bukowieńskich Spotkań Naukowych, czerwiec 2008: Wiersz jako pomnik, ścieżka, punkt obserwacyjny i ślad. Z poetycką mapą ruszamy w bliższy i dalszy świat.
- Referat na ogólnopolskiej konferencji: Dramat w historii – historia w dramacie, AP Kraków 2008: Odys –Wyspiański – Grotowski – Kantor – …uczeń? Historia i ciało w perspektywie antropologicznej dydaktyki dramatu.
- Referat na ogólnopolskiej konferencji: Co oznacza dialog kultur w edukacji?, UNIWERSYTET MARII CURIE-SKŁODOWSKIEJ w Lublinie: Szkolny dialog między modernizmem a postmodernizmem: z dramatu milczącej wrogości ku metodyce dramatycznego poznania.
- Referat na ogólnopolskiej sesji: 50 lat Katedry Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie: Antropologia literacka jako perspektywa dla dydaktyki polonistycznej.
- Referat pt. Kulturowy kapitał regionu w gwarowych opowiadaniach Jana Waśniewskiego. Ku źródłom bolesławskiej tożsamości wygłoszony w dn. 18.09.2009 r. w ramach konferencji naukowej 730 lat Bolesławia w Centrum Kultury w Bolesławiu.
- Referat pt. Na pograniczu metropolii. Język regionu w opowiadaniach Jana Waśniewskiego, wygłoszony 19.09.2009 r. w Skawinie podczas popularnonaukowej konferencji regionalnej.
- Referat pt.: Szkolna polonistyka odcięta od diagnoz współczesności. Groźne konsekwencje modernistycznego wyprofilowania podstawy programowej, Konferencja naukowa: Nowa podstawa programowa – Proces dydaktyczny – Egzaminowanie, 1-2 czerwca 2009 r., Katedra Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
- Referat pt. Między nowoczesnością doktrynalną a idiomatyką po-ponowoczesności. Dylematy uniwersyteckiej dydaktyki literacko-teatralnej, Międzynarodowa Konferencja Naukowa Doświadczenie Nowoczesności w Literaturze i Teatrze – perspektywa polska, perspektywa europejska, 5-7.06.2010 r., Wydział Polonistyki, Uniwersytet Warszawski; Instytut Teatralny w Warszawie.
- Referat: Bohater ponowoczesny na polskiej scenie. Akceptowany, wykluczony czy nierozumiany? Konferencja nauk.: Teatr – niebezpieczna przyjemność, UŁ Łódź 20-21 maja 2010 r.
- Referat: Ocenianie w świecie pozbawionym kryteriów. Ewaluacja polonistyczna wobec otwartych procesów ponowoczesności, Konferencja nauk.: Efekt motyla. Humaniści wobec metaforyki teorii chaosu, Uniw. Wrocławski, 11-12.10.2010 r.
- Referat: Dzieło artystyczne jako przestrzeń dydaktyczna. W krainie scenariuszy kulturowych, Konferencja naukowa: Twórczość w szkole UMCS Lublin, 21-22 IX 2010 r.
- Referat pt. Szkolne ścieżki języka: z gramatycznych manowców ku performatyce życia, Ogólnopolska Konferencja Naukowa, UŚ Katowice, Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, 18-19 listopada 2010 r.
- Referat pt. Uczyć pragnienia. Dydaktyka polonistyczna w dialogu z pożądaniem. II Ogólnopolska Konferencja Naukowa GENDER- QUEER- EDUKACJA. W STRONĘ PRAKTYKI, 15 kwietnia 2010, UP Kraków.
- Referat: Kantor – reaktywacje własnej realności. Ostatnie spektakle Teatru Cricot 2, Międzynarodowa Konferencja Dziś Tadeusz Kantor! Dwudziesta rocznica śmierci Tadeusza Kantora, Uniwersytet Jagielloński /PWST Kraków, 8-10.12.2010 r.
- Referat: Ja realny pod niebem moich transcendencji. Poszerzanie „pokoików wyobraźni” Tadeusza Kantora, Konferencja Tadeusz Kantor – inne spojrzenia. W 20. rocznicę śmierci Artysty, 6 grudnia 2010 r., Sala Teatru Laboratorium, Rynek-Ratusz 27, Wrocław.
- Referat pt. Literatura w instytucjach kultury: Literatura w instytucjach kultury i placówkach oświatowych, Regionalny Kongres Kultury, Bukowno 2010.
- Referat pt. Ocenianie jako wytwarzanie horyzontu aksjologicznie obojętnego. Problem wartościowania polonistycznych osiągnięć ucznia, Ogólnopolska konfer. naukowa Wartości i wartościowanie w edukacji, nauce i kulturze, KUL LUBLIN 8-9.03.2011
- Referat pt. Tragizm, wiedźmy i Elsynor. Co Szekspir mówi dzieciom we współczesnej szkole, Międzynarodowa konfer. naukowa Szekspir wśród znaków kultury polskiej – UP Kraków 24-26.03.2011 r.
- Referat pt. Transmedialne ja – czyli podmiot performatywny w relacji z kulturą, Ogólnopolska konfer. naukowa W kręgu adaptacji, UP Kraków 16 -17.11.2011 r.
- Referat pt.: Pomiędzy anglosaską ponowoczesnością, niemiecką metafizyką, francuskim estetyzmem a rosyjską fobią. Edukacja w poszukiwaniu polskiego paradygmatu humanistycznego, Ogólnopolska Konferencja Naukowa Europa Środkowa i Wschodnia na szlakach tradycji kultury, Gniezno – Ostrów Lednicki, 28 września 2011 r.
- Referat pt.: Wchodzę w obrazy, tworzę krajobrazy. Ponowoczesne horyzonty doświadczenia, Krajobrazy pamięci – pamięć krajobrazu, z cyklu: Region – Edukacja – Kulturalnej, Bukowno, 14-15 czerwca 2012 r.
- Referat pt.: Podmiot w transmedialnym dialogu z kulturą. Od fantazmatu do nowych form dramatu egzystencji, Konferencja naukowa Dramat i doświadczenie, 24 – 25 maja 2012, Uniwersytet Śląski, Katowice, Instytut Nauk o Kulturze, Zakład Teatru i Dramatu.
- Referat pt.: Stany graniczne literatury. Przypadek lektury szkolnej, IV Symposium Opoliensis, Granice w literaturze – Literatura i jej granice, Opole, 20-21. 09. 2012, Uniwersytet Opolski, Instytut Filologii Polskiej, Katedra Slawistyki.
- Referat pt.: Polskie Akropolis czy środkowoeuropejski meeting point? Kraków jako narastające nie-miejsce, Ogólnopolska Konferencja Naukowa Kraków w tekstach literackich i przekazach medialnych, 26-27.09. 2012 r., Katedra Mediów i Badań Kulturowych, Instytut Filologii Polskiej, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.
- Referat pt.: Budowanie na wyspach? Szkolne archipelagi tożsamości, Ogólnopolska Konferencja naukowa Historia – Pamięć – Tożsamość w edukacji humanistycznej, Kraków 5-6 grudnia 2012 r., Instytut Historii i Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.
- Referat pt.: Ciało, moc, pragnienie, pożądanie. Antyczny heros we współczesnym filmie i teatrze, Ogólnopolska konferencja naukowa IBE z cyklu BADANIA I POLITYKA EDUKACYJNA: Reaktywacja klasyki w szkole. Biblia i antyk, czyli pytania o fundamenty, 5-6 marca 2013 r., Wydział Filologiczny Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
- Referat pt.: Budzić emocje, wytwarzać realność. Poezja jako performatyka wydarzenia, Ogólnopolska konferencja naukowa EMOCJE – EKSPRESJA – POETYKA, 25-26 kwietnia 2013 r., Wydział Filologiczny Uniwersytetu w Białymstoku.
- Referat pt.: Wirtualizacja sceny współczesnej, czyli ku transmedialnej antropologii teatru, I Zjazd Filmoznawców i Medioznawców „Film i media – przeszłość i przyszłość”, 6-8 czerwca 2013 r., Europejskie Centrum Konferencyjne w Kamieniu Śląskim.
- Referat pt.: Polonocentryczny dyskurs edukacyjny: ramy, poetyka, transgresje, Kongres Dydaktyki Polonistycznej „Polonistyka dziś – kształcenie dla jutra. Diagnozy i perspektywy”, Wydział Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, 20-23.11.2013 r.
- Referat pt.: Poetyckie wytwarzanie realności /poetyka performatyki społecznej, IV SYMPOZJUM KONSTRUKTYWISTYCZNE. INSPIRACJE I PRZYSZŁOŚĆ KONSTRUKTYWIZMU, Instytut Filozofii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, 10.04.2014 r.
- Referat pt.: Dydaktyki języka narodowego w słowiańskiej Europie. Projekt poetyki immunizacji, V SYMPOSIUM OPOLIENSIS: NIE-SWOJE, NIE-OBCE W LITERATURACH I KULTURACH SŁOWIAŃSKICH, Katedra Slawistyki Instytutu Polonistyki i Kulturoznawstwa Uniwersytetu Opolskiego, 8 – 9.05. 2014 r.
- Referat pt.: Ja – artysta. Mediatyzacja doświadczenia w projekcie „Dom wzgórz”, Sympozjum naukowe: Re: Reprezentacja – Rekonstrukcja – Reinterpretacja, Katedra Mediów i Badań Kulturowych w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, 13.06.2014 r.
- Referat pt.: Immunization of didactics of national languages in Slavic Europe, Międzynarodowa konferencja naukowa: Innovation of Implementation in Education and Pedagogical Work – Challenges and Dilemmas, Teacher Education Faculty, University of Belgrade, 14.11.2014 r.
- Referat: Więcej niż teatr, więcej niż media: scena rzeczywistości rozszerzonej, ogólnopolska Konferencja Humanistyka cyfrowa wobec humanistyki słowa, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, KUL, 23 kwietnia 2015.
- Referat: Działania teatralne – szansą na formację dzieci i młodzieży? w: PANEL EKSPERCKI “Laboratorium teatralne”, UAM Poznań 2015.
- Referat: Polonistyka szkolna w przestrzeni afektywnej, II Kongres Dydaktyki Polonistycznej, UŚ Katowice 18-22.11.2015.
- Referat: Ciało poezji w technologii Augmented Reality, konferencja naukowa: Artysta: biokulturowy interfejs?, Nowe wymiary „pokoików wyobraźni” w rzeczywistości rozszerzonej, Kraków 7 grudnia 2015 r., Uniwersytet Pedagogiczny ul. Podchorążych 2.
- Referat: EDUKACJA TEATRALNA W POLSCE, konferencja: EDUKACJA DLA TEATRU A PEDAGOGIKA TEATRALNA IDEE I PRAKTYKA, UJ Kraków, Teatr Bagatela, 2-4 grudnia 2015.
- Referat: Ciało artysty/ciało poezji w teatrze Tadeusza Kantora, 7 międzynarodowa Konferencja z cyklu Psychoanaliza-Psychoterapia pt. „Ciało i język”, Kraków, Uniwersytet Jagielloński, 19-20 marca 2016.
Wybór publikacji poetyckich lub popularyzujących wiedzę
- Tomiki poezji: Widziałem ptaka, WOK, Katowice 1991; Zasypiam w twoich oczach, KKAL, Kraków 1994; Sen nas owiewa, Miniatura, Kraków 1995; Dajcie mi ciszę, KKAL, Kraków 1998.
- Redagował książki poetyckie (m.in. Ignacy S. Fiut Logika serca, Kraków 1996).
- Zera, w: Ziemia Olkuska, nr 3, Olkusz 2007, s. 15.
- Pejzaż z domem i chmurą, w: Almanach XXXV Krakowskiej Nocy Poetów, Sz. Wroński, D. Terier, L. Żukowska, Wydawnictwo Naukowe DWN, Kraków 2007, s. 129.
- Przedmowa w tomie: XI edycja Konkursu o Gmerk Olkuski A. D. 2007, MOK Olkusz, Olkusz 2007.
- Publikacje omówień prac nadesłanych na konkursy literackie w MOK Olkusz (konkurs o Gmerk Olkuski 2004-2010, konkurs Pod Diablą Górą, Bukowno 2009-2011).
- Publikacje w almanachach i wydawnictwach pokonkursowych w latach 2007-2012, MOK OLKUSZ, MOK BUKOWNO.
Działalność kulturalno-społeczna:
- Prowadził wieczory autorskie poetów ze ZLP i SPP w Śródmiejskim Ośrodku Kultury w Krakowie, w Piwnicy pod Baranami, w BWA w Olkuszu, Miejskim Ośrodku Kultury w Olkuszu.
- Publikował w Dzienniku Zachodnim, Dzienniku Pojezierza, Niedzieli, Wiadomościach Kulturalnych, Magdalence Literackiej, almanachach Krakowskich Nocy Poetów, Przekładańcu, w języku niemieckim w Almanachu WORTLAUT pisarzy Norymbergi. Tłumaczył też wiersze z języka niemieckiego. Zredagował trójjęzyczny almanach wierszy pt. Poeci Krakowa w Norymberdze i Pradze (wyd. Śródmiejski Ośrodek Kultury, Kraków 1998).
- Prowadził warsztaty twórcze w MBWA OLKUSZ dla literatów. Był komisarzem wystaw fotografii oraz rysunków Tadeusza Kantora: Dokumentacja Teatru Śmierci, MBWA Olkusz 2001; Teatr Śmierci w fotografiach Maurizio Buscarino, Cieszyn 2001;
- Juror konkursów poetyckich (O Gmerk Olkuski, 2001-2010), juror powiatowego przeglądu teatralnego „Teatralia” w MOK Olkusz. Juror Przeglądu Teatrów Szkół Niepublicznych Krakowa 2007-2009, Teatr Ludowy.
- Prezentował swoje wiersze oraz popularyzował wyniki swoich badań naukowych w radiu ALFA, VOX, eM a także TVP3.
- Prowadzi spotkania poetyckie, m.in. Noc poetów w MOK w Bukownie (2010-2013).
- Opieka merytoryczna nad aktywnością literacką i wydawniczą Klubu Literackiego w Miejskim Ośrodku Kultury w Olkuszu (2009-2016).
Współpraca ze środowiskiem edukacyjnym:
- Cykl warsztatów metodycznych w krakowskim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli nt. współczesnych tendencji w szkolnej dydaktyce literatury i języka. Cykl odbył się w krakowskim oddziale ODN w lutym i marcu 2007 r. W warsztatach udział wzięło ok. 30 nauczycieli języka polskiego.
- Wykłady popularnonaukowe i z okazji rocznic, m.in.:
– wykład w Międzynarodowy Dzień Teatru 2010, Towarzystwo Kultury Teatralnej OLKUSZ: Teatr Współczesny – od fikcji do performansu, (25.03.2010).
– wykład dla Stowarzyszenia Regionalnego w Centrum Kultury w Bolesławiu (09.2009 r.).
– wykład pt. Jak pisać esej, opowiadanie, wiersz… (w kontekście konkursu: Ta ziemia sercu od innych droższa) (Dworek Białoprądnicki Kraków: 9.04. 2010 r. ).
– szkolenia metodyczne dla nauczycieli ZS nr 4 w Olkuszu i ZS w Brzesku (06.2011 r.).
– wykłady w Uniwersytecie Otwartym w MOK w Bukownie (2013).
– wykłady w Uniwersytecie Trzeciego Wieku w MOK w Olkuszu (2012-2014).